- TATUAJELE IASOMIEI
Datorita parfumului ei senzual si evocator , floarea de iasomie a fost pretuita , timp de milenii, in diferitele culturi ale lumii.Regii din Afganistan , Nepal si Persia vegheau asupra plantarii iasomiei inca din anii 1400.In India , floarea de iasomie , cu un parfum sugestiv , reprezentand eleganta si gratia , senzualitatea , afectiunea si modestia , este un consacrat simbol hindus al iubirii.
In fierbintele climat tropical , floarea de iasomie isi anunta prezenta mai intai prin miros , asemeni rememorarii unei persoane iubite.
- TATUAJE CU IEPURI
Din timpuri stravechi , iepurele a simbolizat abundenta , sexualitatea , dorinta erotica si fertilitatea.Expresia “a se inmulti precum iepurii” sugereaza o multiplicare sau o crestere nestavilita , enorma.
In traditia orala africana si americana , iepurele este un amagitor arhetipal , uneori un erou , alteori o fiinta demna de dragoste, dar aproape intotdeuna o reprezentare a imoralitatii.
De asemeni, in legendele japoneze , iepurele alb , prea istet sau arogant pentru a-si putea controla destinul , ajunge adesea la deznodamanturi dezastroase.
In zodiacul chinezesc , iepurele este cel mai fericit semn zodiacal , fiind caracterizat prin bunatate , afectiune si dedicare.Totodata , in China , el este un simbol al vietii indelungate.
In medicina totemica a indienilor americani , iepurele este considerat un simbol al fertilitatii.Ca spirit calauzitor , el reaminteste celor vulnerabili din punct de vedere fizic ca trebuie sa isi intareasca siguranta prin numar sau multiplicare , si ca “pot sari peste obstacolele asezate in calea lor”.In acelasi timp , spiritul iepurelui sugereaza pastrarea calmului in fata pericolului , asemeni starii de imobilizare si camuflare in care ramane acest animal la apropierea unui pradator.
In multe mituri, in special in cele ale indienilor Sioux si Cherokee , iepurele cade adesea prada propriei sale laudarosenii.Pentru unii bastinasi din Canada rasariteana , “Marele Iepure” avea statutul unei zeitati supreme Aztecii venerau un grup de divinatati numite “cei 400 de iepuri”.
Bodiccea , regina stravechilor bretoni , oponenta inversunata a colonizarii romane a Angliei , considera iepurele ca o creatura magica simbolizand intuitia.
De asemeni, paganii bretoni se inchinau zeitei primaverii, al carei tovaras favorit era iepurele.Asocierea acestui animal cu ritualurile primaverii l-au transformat intr-un simbol al fertilitatii si reinnoirii , lucru apoi preluat , dar si transformat de credinta crestina.Sfiiciunea lui caracteristica , precum si natura sa alerta erau vazute ca reprezentari ale modestiei, vigilentei si fugii din fata pacatului si tentatiei.
In sudul SUA , iepurele este un personaj folcloric reprezentat ca un amagitor nerusinat , gata oricand sa isi pacaleasca inamicii si sa isi puna la incercare stapanii.Totodata , sub denumirea de “Brer Rabbit” , acest animal este o reprezentare a sclavilor si a patimilor indurate de ei dupa rapirea din Africa si transplantarea lor in America.
In literatura europeana , cartea lui Lewis Carrol , “Alice in tara minunilor”, prilejuieste intalnirea cu un “Iepure Alb” , posesor al unei veste si a unui ceas de buzunar care il avertizeaza necontenit asupra unei intarzieri fatidice.
“Povestea iepurelui Peter” , a scriitoarei Beatrix Potter , a dat nastere , incepand cu anul 1902 , unui adevarat fenomen in lumea occidentala si a inspirat aparitia unui nou gen de literatura pentru copii.
Peter Cottontail (Peter , coada de bumbac) reprezinta o reinventare a iepurasului de Paste , un simbol vechi de secole , cu o origine invaluita in mister.Cel mai probabil , iepurasul de Paste provine din tarile nordice europene , posibil din Germania , tara in care acest personaj si-a facut aparitia in literatura secolului XVI.Iepurele de Paste , alaturat unui cos cu oua vopsite in diverse culori , poate semnifica fertilitatea si inflorirea aduse de primavara .Ouale , reprezinta , in acelasi timp , renasterea si reinvierea , fapt ce le leaga de sarbatoarea religioasa a Pastelui , comemorand invierea lui Isus.
In timpurile moderne , iepurele si-a gasit cu usurinta un loc in lumea desenelor animate , in asemenea masura incat celebrul Bugs Bunny a devenit unul din simbolurile lui Disney si a companiei Warner Bros. Studios.Bugs Bunny poate fi interpretat ca o reprezentare a nelinistitului adolescent , gata mereu sa intre in necazuri , sa dea o replica imprevizibila , sau sa descopere conventionalismul ascuns in viata de zi cu zi.
Versiunea adulta a iepurasului a aparut in secolul XX gratie imaginatiei lui Hugh Hefner , creatorul magazinului Playboy.Logo-ul iepurasului Playboy , recunoscut in toata lumea , a devenit un insemn al eliberarii sexuale si al unui stil de viata apropiat de hedonism , caracterizat de cautarea satisfacerii placerii.
Hugh Hefner nu vindea doar pozele senzuale ale femeilor frumoase .Revista Playboy ii povatuia pe barbati ce fel haine sa poarte , ce muzica sa asculte , ce anume sa bea si unde anume sa bea un paharel.Iepurasul Playboy a devenit , in timp , o personificare a a stilului de viata Playboy.Hefner si-a extins influenta prin deschiderea de cluburi Playboy in toata lumea , localuri in care femeile frumoase , imbracate in costum de iepuras , au devenit emblematice pentru anii 60.
Datorita semnificatiei unui stil de viata “eliberat” si a simbolismului libertatii sexuale , iepurasul Playboy este un tatuaj popular atat printre barbati, cat si printre femei.
- TATUAJELE INDIENILOR NATIVI AMERICANI
Modelele grafice si simbolurile tatuajelor indienilor americani , asemeni celor polineziene , acopera o marie arie culturala , specifica diferitelor traditii tribale.
Tatuarea traditionala nord-americana a disparut aproape intru totul , cu cateva mici exceptii , datorita colonizarii europene si presiunii inerente exercitate asupra indienilor pentru a-si abandona traditia spirituala si practicile culturale.
Triburile din federatia indienilor Iroquois s-a distins , in special , prin tatuajele de clan si de identificare simbolica a indivizilor.
Federatia Iroquois , ajunsa la epogeu in secolele XV si XVI , caracterizata de un limbaj comun , era alcatuita din triburile Onondaga, Mohawk, Oneida, Seneca , Cayuga si Tuscarora , dar si Huron , Algonquin, Ojibway si Mohicani ( facuti cunoscuti de James Fenimore Cooper).
Tribul Mohawk era organizat intrei clanuri : Broasca Testoasa , Lupul si Ursul.Alte clanuri din federatia Iroquois erau Becata , Caprioara , Batlanul si Tiparul.Fiecare clan ingloba forme specifice de identificare , inclusiv tatuaje.
In America de est , in tribul Cree , barbatii erau impodobiti cu tatuaje faciale de o mare diversitate , in timp ce femeilor le era permis numai un model de tatuaj liniar.
In zona Marilor campii, arta tatuajelor era practicata atat de tribul Blackfoot (“picioarele negre”) , cat si Sioux , la cel din urma tatuajele fiind purtate numai de catre femei.
Zone a caror colonizare a avut loc relativ tarziu , precum Hawai , coasta de nord-vest a Pacificului , nordul Canadei si Alaska , au putut oferi informatii mai detaliate asupra traditiilor popoarelor indigene.In cazul Haida , exista sute de modele de tatuaje , precum cele ale clanurilor Vulturului, Corbului , Vanatorului de balene , Somonului , Pasarii colibri , Lupului, Ursului , Codului sau Broastei.
Pe langa tatuajele specifice clanurilor , s-au pastrat modele de tatuaje infatisand scene din mitologia si legendele Haida.
Din punct de vedere al credintelor si practicilor spirituale , multe culturi indigene din America de Nord erau caracterizate de forme de samanism in care lumea inconjuratoare , animalele , pamantul , incluzand plantele si copacii , erau purtatoare ale unor spirite specifice.Unele grupuri culturale includeau un Vraci sau un “Medic” , un Saman sau un Batran , o persoana recunoscuta a poseda daruri speciale , actionand ca un intermediar intre oameni si spirite.Mai ales animalele erau considerate a actiona ca spirite calauzitoare atat ale persoanelor , cat si triburilor.Mai multe din acest subiect in articolul : Animalele , simboluri si calauze spirituale .
Multe popoare tribale credeau in puterea magica a “saculetilor medicinali” , continand lucruri inzestrate cu forte speciale de protectie ale unui individ , si care , asemeni tatuajelor , serveau ca talismane , amulete sau farmece.Astfel de lucruri puteau fi pene ale unor pasari, gheare sau dinti de animale , plante , mici oase sau pietre.
- TATUAJE PE INCHEIETURA MAINII
Multi specialisti in tehnica tatuajelor, sustin ca incheietura mainii este locul cel mai potrivit pentru o astfel de decoratiune corporala , in special in cazul fetelor.Depinde , totusi, de cat de mult poate suporta cineva durerea si de cat de subtire este antebratul sau mana.Trebuie tinut cont de faptul ca un tatuaj are darul de a atrage privirea asupra unei parti a corpului.Un tatuaj pe incheietura mainii poate pune in evidenta o incheietura fina sau frumoasa , dar , pe de alta parte , poate fi foarte vizibil.In general , un astfel de tatuaj este preferat de femei (fiind asimilat unei bratari) , in timp ce barbatii opteaza adeseori pentru un tatuaj mai proeminent , localizat pe antebrat.
Intrucat incheietura bratului este de cele mai multe ori la vedere , un tatuaj amplasat in aceasta regiune are potentialul de a transmite lucruri esentiale despre purtatorul lui ( binevoitor sau sfidator , traditionalist sau rebel , minimalist sau sofisticat ).Pe de alta parte , faptul ca un tatuaj pe incheietura bratului trebuie sa se reduca la o mica dimensiune , el este ales de femei care vor sa transmita un efect subtil , dar puternic.Modelele cu flacari , stelute , flori , sau orice alte configuratii simple sunt potrivite pentru astfel de tatuaje.
Un design sub forma unei bratari se poate constitui intr-o piesa de “bijuterie” permanenta.Ies in evidenta mai ales motivele impletite , precum rozariile , nodurile celtice sau sarma ghimpata.Se pot folosi si tatuaje sub forma unui text , mai ales unele care confera o impresie misterioasa , precum cele in scrierea japoneza kanji sau cea hindusa.
Avertisment ! Datorita micilor tesuturi subcutanate , intepaturilor acelor de tatuat pot fi relativ dureroase , mai ales pe partea interioara a a mainilor .Tatuajele care necesita folosirea unei tente negre , precum cele ale complicatelor noduri celtice , pot aduce un plus de durere.Pe de alta parte , degetele pot fi relativ nedureroase , in cazul unor tatuaje executate in aceasta zona.
Trebuie avut in vedere ca durerile tatuarii sunt cu atat mai mari cu cat zona inteparii acelor este mai apropiata de mana si ca incretiturile provocate de indoirea mainii pot deforma desenul tatuajelor.
-TATUAJUL INGERULUI
Tatuajul unui inger are , de obicei, semnificatii religioase.Ingerii sunt fiinte antropomorfice inzestrate cu aripi , avand rolul de mesageri ai lui Dumnezeu.
Solii inaripati apar in mai multe religii ca intermediari intre lumea materiala si cea spirituala , mai ales in crestinism . islamism si iudaism.
Cuvantul “inger” provine din grecescul “aggelos” , avand semnificatia de mesager.Ingerii sunt mentionati adesea in Biblie , nu numai ca mesageri ai lui Dumnezeu , ci si ca purtatori ai protectiei sau pedepselor lui.
Simboluri asociate frecvent cu ingerii sunt trambitele (trompetele) , harpele , sabiile , sceptrele si aripile.Ingerii sunt portretizati , in mod obisnuit , ca tineri barbati inzestrati cu aripi si cu aure in jurul capului.Reprezentarea ingerilor ca bebelusi de tipul lui Cupidon (in italiana , “putti”) a aparut abia in perioada renascentista.
Ca model de tatuaj , ingerul este un simbol al devotiunii, spiritualitatii si credintei , semnificand relatia cu Dumnezeu.De asemenea , ingerul reprezinta o calauzire , o protectie spirituala sau un insemn al rememorarii unei persoane dragi trecute in nefiinta.
- TATUAJELE INIMII SACRE
Inima sacra este un simbol medieval al sacrificiului lui Christos , specific mai ales bisericii catolice.Inima sfanta semnifica dragostea salvatoare a lui Dumnezeu ca sursa a iluminarii si fericirii . Flacarile si spinii reprezinta coroana de spini purtata de Christos in decursul patimilor lui pe cruce.
Ca model de tatuaj , Inima sacra de mari dimensiuni , in culori stralucitoare ( purtata pe piept sau imediat dedesuptul acestuia) , a devenit populara printre femei odata cu noua scoala de tatuaj .
Inima umana pulseaza in centrul tuturor credintelor religioase ale lumii , ca simbol al iubirii umane si divine.De-a lungul vremii , ea a devenit si o reprezentare a milosteniei , pioseniei , intelegerii , durerii si fericirii.
Inima sacra , probabil cel mai usor de recunoscut simbol al catolicismului , semnifica dragostea salvatorului Isus pentru intreaga omenire.Ea apare configurata sub forma unei inimi in flacari , strapunse de o lance sau cuprinse de o coroana de spini.Flacarile reprezinta dragostea si fervoarea spirituala.Ranile si coroana se refera la modul in care a murit Christos , sugerand , totodata , ingratitudinea omeneasca , sau remuscarea si penitenta.Lancea este arma cu care un soldat roman a strapuns trupul lui Christos , punandu-i capat zilelor.Din aceasta rana a tasnit un suvoi de apa si sange , devenite simboluri ale “izvoarelor mantuirii” si “fantanii vietii sacramentale din biserica”.
In iudaism , “inima” reprezinta miezul profund al unei persoane , nu numai din punct de vedere fiziologic , ci si ca salas al spiritualitatii.Din centrul emotional al inimii s-a revarsat dragostea catre divin.Psalmii cuprind nenumarate referinte la rolul inimii ca mijloc de comunicare intre Dumnezeu si oameni.In evanghelii , Isus vorbeste despre inima ca izvor al vietii , modestiei si bunatatii.
Sfantul martir Justin considera crestinii ca fiind “ sculptati din inima lui Isus”.Alti sfinti au mentionat adesea despre “apele vii care izvorasc din inima lui Christos”.Misticii crestinismului timpuriu declarau ca au primit viziuni despre Inima aflata in centrul unei coroane de spini.Iezuitii si franciscanii amplasau imagini ale inimii sacre pe copertile cartilor si pe zidurile bisericilor .In anul 1673 , a avut loc o fervoare religioasa prilejuita de viziunile despre Isus ale calugaritei franceze Marguerite Marie Alacoque.In aceste aparitii, Isus vorbea despre inima lui ca fiind “ arsa pasional de dragostea” pentru umanitate si a insarcinat calugarita sa proclame lumii aceasta iubire.Dupa moartea acesteia , episcopului orasului Marseilles a consacrat aceasta localitate Inimii sacre , astfel incat populatia din zona sa fie protejata de molime.
-TATUAJE CU INIMI (INIMIOARE)
Un model clasic , tatuajul inimii , cu forma unui triunghi inversat , simbolizand , uneori , triunghiul pubian , este un simbol universal al feminitatii , folosit frecvent ca o reprezentare a dragostei romantice.
Inima este un etern simbol al iubirii , sentimentelor romantioase si a fortei vietii fiecarei fiinte umane.Mai multe despre acest subiect in articolul : Inima , simbol si semnificatie
Exista nenumarate variante de tatuaje ale inimii.
-Tatuajul inimii strapunse de o sageata . Sageata simbolizeaza energia directionata , penetrarea si izvorarea.Asociata cu inima , sageata reprezinta “intepatura” neplacuta adusa de dragoste.
- Tatuaje cu stele si inimi. Simbolizeaza fericirea si oportunitatile favorabile.
- Tatuajul mainilor cuprinzand o inima.Reprezinta o iubire , mai ales , materna sau paterna.
- Tatuajul inimii de aur este asociat cu constiinta de sine sau constiinta divinului.Simbolizeaza constientizarea faptului ca omul este parte a unui intreg.
- Tatuajul cu o inima neagra exprima durerea , doliul sau “noaptea adanca din suflet”.
- TATUAJE CU INOROGI
Inorogii sau unicornii au fost populari in lumea tatuajelor la sfarsitul anilor 60 si pe parcursul anilor 70 , datorita asocierii lor cu o lume utopica a pacii si a unui misticism magic si spiritual in care totul era posibil.Alte tatuaje “magice” populare din aceasta perioada au fost dragonii , caii inaripati (Pegas) , si o galerie larga de vrajitori, vrajitoare si magicieni proveniti din lumea fabuloasa a trilogiei “Stapanul inelelor” a lui Tolkien.
Inorogul este o creatura imaginara simbolizand frumusetea , misterul , nobletea , forta si un temperament salbatic , imblanzit doar de puritatea sau castitatea unei fete.
Animalele fabuloase ale miturilor si legendelor sunt creaturi incropite de teama sau sentimentul de neajutorare al oamenilor.Nu este si cazul unicornului.Fiinta adesea binevoitoare , acest cal purtand pe frunte un singur corn a fost asociat cu castitatea si Fecioara Maria.Potrivit legendei , la vederea Maicii Domnului , unicornul s-a imblanzit pe loc si si-a pus capul in poala acesteia.
Intrucat conform legendelor medievale , numai o fecioara putea imblanzi un inorog , magicul animal a devenit o emblema a fidelitatii maritale.Asa cum era de asteptat , cornul imorogului a fost inzestrat cu proprietati afrodisiace.
In heraldica , unicornul este infatisat cu o coada de leu si cu copite de capra , aspecte simbolizand capacitatea acestui animal de a se elibera de orice fel de stapanire.Alaturarea unui lant rupt semnifica imposibilitatea ca aceasta creatura sa fie capturata din nou.
- TATUAJE CU INSECTE
Insectele , creaturile predominante ale pamantului, sunt catalogate in peste 800.000 de specii .Inspirand oroare sau admiratie , ele pot avea o intepatura fatala ori pot constitui o parte importanta din dieta oamenilor.Tatuajele insectelor lasa loc , adeseori, unei adevarate revarsari de imaginatie si unei subtile tehnici a detaliului .
Cele mai populare insecte reprezentate in tatuaje sunt scarabeul , gargarita si fluturele.Alte varietati pot fi preferate datorita conexiunii lor cu legende sau mituri specifice.
Paianjenul , de exemplu, a fost un motiv popular al antichitatii grecesti.In mitologia elena , Athena era respectata ca zeita protectoare a tesutului.O tanara sateanca foarte priceputa in arta textila , Arachne , laudata la un moment dat ca ar fi deprins acest mestesug de la insasi Athena , a ras de zeita , pretinzand ca o poate intrece in propriul ei domeniu.Manioasa , Athena a provocat-o pe tanara la o competitie.Arachne a ales ca subiect al panzei ei relatiile intime ale zeilor cu muritorii , fapt ce a scos-o din sarite pe zeita si a determinat-o sa rupa in bucati opera tinerei fete.Pentru a scapa de razbunarea Athenei , Arachne s-a spanzurat, insa zeita a transformat-o intr-un paianjen , ca pedeapsa pentru vanitatea ei.Din acest mit provine denumirea de arachnide data familiei paianjenilor.
Scorpionii fac parte si ei din Arachnida.In Borneo , tatuajele scorpionilor sunt inzestrate cu darul de a alunga spiritele rele.
Alte modele populare ale tatuajelor cu insecte
- Tatuaje cu gandacei .Folosite , mai ales , pe glezne sau umeri.
- Tatuaje cu fluturi.Cele mai populare tatuaje cu insecte , sunt amplasate , de obicei, pe omoplati sau partea inferioara a spatelui.
- Tatuaje cu libelule .Localizate , in special , pe partea inferioara a spatelui si pe glezne.
-Tatuaje cu fluturi de noapte (molii).Asemanatoare tatuajelor cu fluturi, aceste reprezentari grafice pot fi intalnite pe solduri sau pe umeri.
- Tatuaje cu gargarite.Pe locul trei ca popularitate , dupa fluturi si libelule , aceste tatuaje sunt preferate , de obicei, pe glezne.
- Tatuaje cu scarabei.Populare datorita implicatiilor spirituale si asocierii cu antica civilizatie egipteana , aceste tatuaje sunt preferate in zone precum partea superioara sau cea inferioara a spatelui.
- Tatuaje cu furnici.O alegere mai rara , aceste tatuaje pot fi regasite catarandu-se pe orice parte a corpului, asa cum fac in viata reala.
-Tatuaje cu lacuste.Modele multicolore de tatuaje , intalnite adesea pe umeri.
-Tatuaje cu albine.Preferate de gradinari si de iubitorii mierii, sunt amplasate , de multe ori, pe glezne sau pe sale.
-Tatuaje cu viespi.Temute in viata de zi cu zi , viespile pot reprezenta teme subtile in arta tatuajului.Modelele cu viespi se creaza , in special , pe umeri si glezne.
- Tatuaje cu calugarite.Aceste insecte cu o infatisare stranie pot da prilejul unor tatuaje extrem de elaborate.Sunt preferate pe umeri si omoplati.
- Tatuaje cu omizi .Pot fi populare din cauza asocierii lor cu fluturii si a procesului lor de metamorfozare.Sunt create , mai ales , pe umeri si glezne.
- TATUAJELE IRISILOR
Vezi Tatuajele florii de iris.
- TATUAJE IRLANDEZE
Vechile popare ale insulelor britanice au fost caracterizate printr-o mare mobilitate , mai ales in zona de nord , unde exista un infloritor comert intre Irlanda si Scotia zilelor noastre.Ambele regiuni au purtat ranile a numeroase invazii , populatia indigena fiind asimilata sau alungata de valurile succesive de celti , gali, romani , vikingi , saxoni si normanzi.
Atat celtii ,cat si vikingii erau cunoscuti pentru practica tatuarii.De fapt , arta celtica si cea scandinava prezinta numeroase similitudini . In ambele culturi apar noduri complicate si elaborate , spirale si fapturi zoomorfice cu membrele intrepatrunse pana la confuzie.Arta celtica , in special , a generat un bogat domeniu al tatuajelor .
In perioadele dintre invazii , irlandezii au fost adeptii unui sistem religios samanist , in care plantele , animalele , copacii sau chiar anumite locuri erau purtatoare ale unor spirite specifice.In ciuda crestinizarii, poporul irlandez a pastrat credinta in “omuleti” , spiridusi si spirite.
Alte simboluri particulare ale Irlandei, intalnite si in arta tatuajului, sunt Sf. Patrick , spiridusii (leprechauns) , harpa si trifoiul cu patru foi.
- TATUAJE CU ISUS CHRISTOS
Mijloace de afirmare a credintei crestine , tatuajele reprezentandu-l pe Isus Christos il infatiseaza adesea pe acesta in momentul rastignirii pe cruce.De cele mai multe ori , este utilizata imaginea clasica , in care fata ii este inconjurata de o aureola , iar capul ii este acoperit de o cununa cu spini.
In perioada anilor 60 si 70 , caracterizata de sex , droguri si rock-and-roll , una din caile prin care crestinii devotati isi dovedeau convingerile a fost cea a tatuajelor religioase , inclusiv cele configurandu-l pe Isus Christos.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario